Adequate service in de thuiszorg

Service en vriendelijkheid in de thuiszorg

Snelle en adequate service in de thuiszorg maakt het verschil!

Veel zorgprofessionals kunnen op het ondernemersvlak nog heel wat leren. Een goede bereikbaarheid voor het snel leveren van adequaat maatwerk is vaak nog ondermaats.

De zoektocht
Nog een maand en dan vertrek ik met mijn hele familie naar Sri Lanka. Het land waar mijn opa, oma’s, ooms en tantes nog wonen. Het land waar mijn ouders 29 jaar geleden met mij en mijn zus uit zijn gevlucht vanwege de oorlog. Na 29 jaar ziet mijn oma haar kleinkinderen weer en voor het eerst haar achterkleinkinderen. Iets wat mijn vader ontzettend enthousiast maakt.  Hij is al weken bezig met cadeau’s kopen voor onze familie in Sri Lanka. Zo was hij op een zekere dag bezig met het zoeken naar  aanbieders van tweedehands laptops. Kijk jij eens, zijn dit goede laptops?  Ja hoor pap, dat kan wel denk ik, nog even checken bij de experts in de familie en dan gaan we het lijstje met “goede” laptops  af .

Het spel van het onderhandelen
De eerste neemt niet op.. De tweede neemt op alsof hij de telefoonlijn van 112 beheert. We hebben succes! We kunnen de laptop vandaag nog komen bekijken en eventueel ophalen. Eenmaal daar aangekomen, bleek het een goed werkende laptop te zijn. Mijn vader vertelde dat de laptop voor mijn nichtje was die in Sri Lanka woont. Zij zit nu in haar derde jaar van haar medicijnen studie. De verkoper vond dit zo een mooi doel, dat hij er een extra batterij en een usb stick kosteloos bij gaf.
Wat een service!! Hij was goed bereikbaar en levert nog een extra batterij en een usb-stick erbij

Hoe zit het dan eigenlijk bij mijzelf?
Ik dacht aan mijn eigen ondernemerschap als maatschappelijk werker terug. Ook bij mij melden cliënten zich aan die met spoed begeleiding nodig hebben. Mijn cliënten reageren verbaasd als ik  binnen 48 uur een intakegesprek met ze inplan.

  • Kan dit zo snel al? En hoe zit het met de financiering?
  • De financiering regelen we via de WMO. Deze kan 3 tot 4 maanden duren.
  • Maar ik kan je niet particulier betalen?

Dit maakt niks uit want u heeft nu begeleiding nodig en de zaken die spoed betreffen, pakken we in de tussentijd gewoon op. U hoeft mij niet particulier te betalen. 

Resultaat is veelal een verbaasd gezicht!

Conclusie: het is altijd spoed!
Als zorgaanbieder weten we allemaal hoe belangrijk het is om hoog kwalitatieve zorg en een goede snelle service te leveren en in wat voor schrijnende situaties sommige cliënten zich bevinden bij de aanmelding. Toch merk ik dat kleine zorgaanbieders vaak niet goed bereikbaar zijn en onvoldoende zicht hebben op alternatieve mogelijkheden in situaties die daar om vragen. Grote zorgaanbieders hanteren vaak noodgedwongen een wachtlijst. Jammer want dit betekent dat de zorgvrager de tweede op de lijst belt en net zolang doorgaat, tot er een zorgaanbieder is die de telefoon opneemt alsof zij de telefoonlijn van 112 beheert, en ook actie onderneemt alsof het een spoedsituatie betreft. Zelf vind ik dit niet gek en juist erg logisch. Uiteindelijk is het toch altijd spoed als het om het welbevinden van onze naasten gaat?

Geschreven door: Nilo Manuelpillai