Ouderen en zieken krijgen vaak fout hulpmiddel

Ouderen en zieken krijgen steeds vaker niet de medische hulpmiddelen die passen bij hun aandoening. Oorzaak is dat de leverancier daar geen afspraak over heeft met de zorgverzekeraar of slechts zakendoet met één fabrikant.

Dat stelt beroepsvereniging V&VN, waarin verpleegkundigen en verzorgenden zijn verenigd. De organisatie slaat alarm vanwege het toenemende aantal klachten over een beperkt assortiment van bepaalde medische hulpmiddelen.

Het gaat bijvoorbeeld om incontinentiematerialen, stoma’s en katheters. Die kunnen bij verkeerd gebruik ernstig lichamelijk letsel opleveren en tot hoge extra zorgkosten leiden. Tevens raken mensen in een sociaal isolement, doordat je met een lekkende luier niet naar een verjaardag gaat.

,,Een mevrouw heeft absorberend materiaal nodig en krijgt dat via de apotheek,” geeft een continentieverpleegkundige als voorbeeld. ,,Die apotheek werkt alleen met één merk, maar daar kan mevrouw niet tegen. Ze komt met huidschade op mijn spreekuur en ik kies voor een ander merk. Dit wordt genegeerd. De firma levert alleen wat voor hen gunstig is.”

Duidelijke signalen
Volgens Francis Bolle van V&VN gaat het allang niet meer om incidenten. ,,Er zijn duidelijke signalen die steeds terugkomen. Geld gaat hier vóór zorg en dat kan echt niet.”

CDA-Kamerlid Hanke Bruins Slot vindt dat, net als bij het voorschrijven van medicijnen, huisartsen en ook gespecialiseerde verpleegkundigen de macht moeten krijgen om bij medische noodzaak een ander middel te kiezen. ,,Zorgverzekeraars werken nu heel erg met inkoop op de laagste prijs. Je kunt mensen dit niet aandoen, terwijl ze wel flink premie betalen.”

Een woordvoerster van zorgverzekeraar CZ stelt dat het vinden van het juiste hulpmiddel maatwerk is. ,,De leverancier moet bij medische noodzaak een passende oplossing zoeken.”

Een zegsman van verzekeraar VGZ bevestigt dat daar altijd ‘een mouw aan valt te passen’. Het CDA kaart de kwestie deze week aan bij minister Schippers.

Bron: AD