,

Veel te lang wachten op hulp in Rotterdam

Blog TZM uitgelichte foto

Of het nou gaat om het aanvragen van huishoudelijk hulp, een scootmobiel of een pgb: de afhandeling duurt veel te lang en tussentijds wordt onvoldoende informatie verstrekt. Burgers moeten veel te lang wachten op zorg en ondersteuning waar ze recht op hebben. Dat schrijft Ombudsman Anne Mieke Zwaneveld vandaag in een brief aan de Rotterdamse gemeenteraad.

De Rotterdamse Ombudsman maakt zich grote zorgen over de uitvoering van de Wmo en Jeugdwet door de gemeente Rotterdam. Mensen moeten vele maanden wachten op hulp terwijl er wettelijk maximaal 8 weken mag zitten tussen aanvraag en besluit. De gemeente blijft dus in gebreke. Niet alleen burgers klagen, ook zorgverleners nemen contact op met het kantoor van de Ombudsman. Vooral het hoge aantal klachten over de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) valt op.

Structurele problemen
Ombudsman Anne Mieke Zwaneveld schrijft: “Er wordt over de afhandeling van alle soorten Wmo-aanvragen geklaagd. Deze verscheidenheid lijkt erop te duiden dat er bij de verantwoordelijke afdelingen van de gemeente sprake is van structurele problemen. Ik heb nog geen verbetering waargenomen in de afhandeling van de aanvragen. Het is zelfs zo dat ik in augustus 2015 aanzienlijk meer klachten heb binnengekregen dan in de voorgaande maanden.” Over Wmo-zorg kwamen dit jaar 265 vragen en klachten binnen. Over de jeugdhulp waren 95 vragen en klachten. Volgens Zwaneveld gaat het hier om het topje van de ijsberg.

Acht maanden wachten
Nieuwsuur sprak de afgelopen weken met diverse gedupeerden in Rotterdam. Irene is alleenstaand en hoort begin dit jaar dat ze uitgezaaide borstkanker heeft in haar botten, bekken, longen en lever. Ze mag van haar oncoloog absoluut geen zwaar werk meer doen. Dan bestaat het gevaar dat ze haar botten breekt. Na het slechte nieuws vraagt ze gelijk in januari huishoudelijke hulp aan bij de gemeente. Pas in mei krijgt ze bezoek van een Wmo-adviseur. Vervolgens hoort ze pas in augustus dat de huishoudelijke hulp is toegekend. “Ik voel enorme frustratie. Je hebt zulk slecht nieuws gekregen in het ziekenhuis en dan moet je nog zo lang wachten voordat je hulp krijgt”.

Jeugdhulp blijft uit
Sten, de 12-jarige zoon van Natasja, heeft autisme en een ernstige angststoornis. Begin dit jaar verblijft hij een half jaar in een kinderkliniek omdat de situatie thuis en op school onhoudbaar is geworden. Omdat Sten in juli weer naar huis mag, en hij thuis ook professionele hulp en begeleiding nodig heeft, neemt zijn moeder ruim van tevoren contact op met de gemeente Rotterdam. Ze benadert het wijkteam, maar krijgt daar te horen dat burgers geen contact op mogen nemen met het wijkteam. Na een paar maanden komt er een Wmo-adviseur op bezoek. Maar op 20 juli, als Sten thuiskomt, is de hulpverlening nog steeds niet geregeld door de gemeente. Terwijl hij die zorg echt nodig heeft volgens zijn behandelaars in de kliniek.

Uit frustratie schrijft Natasja in augustus een blog. Diverse Kamerleden merken haar blog op en manen CDA-wethouder Hugo de Jonge tot actie. Daarna is binnen een dag de indicatie rond en de zorg geregeld. Natasja: “Het is echt heel bizar. Hoe kan het dat de wethouder in een dag kan regelen, waar al die ouders allemaal maanden op wachten? Waarom kan het dan ineens wel in een dag? Waarom moet het zo lang duren?”
Sinds dit jaar zijn er in Rotterdam 42 integrale wijkteams. Burgers mogen daar zelf geen contact mee opnemen. Rotterdammers die zorg nodig hebben kunnen bellen naar de gemeente op nummer 14010, contact zoeken via een website of zich melden bij een van de 14 VraagWijzers. VraagWijzers zijn gemeenteloketten waar burgers met al hun vragen terecht kunnen.

De VraagWijzers en de wijkteams bepalen uiteindelijk wat voor zorg mensen krijgen. Wmo-consulenten in de wijkteams moeten werken vanuit de gedachte ‘geen hulpverlening, tenzij’. Alhoewel de naam anders doet vermoeden, zijn de meeste wijkteams niet gevestigd in de eigen wijk.

Oplopende werkvoorraad
Wethouder de Jonge gaf in april toe dat het afwikkelen van aanvragen langer duurt dan gebruikelijk. In het eerste kwartaal van 2015 was er al sprake van een ‘oplopende werkvoorraad’. Eind februari bleek al dat 1.000 aanvragen en 1.800 contactformulieren niet binnen de reguliere termijn opgepakt en afgehandeld worden. Nieuwsuur heeft gevraagd om een recente tussenstand, maar die kan de gemeente op dit moment niet geven.

Experiment met kwetsbare burgers
De Rotterdamse SP-fractie wil zo snel mogelijk een debat en heeft aan wethouder de Jonge een brief gevraagd met daarin een update over de achterstanden in de zorg. Josine Strormann (SP): “Rotterdam moet als een haas de achterstanden wegwerken en zorgen dat onze wijkteams goed functioneren. Mensen die zorg nodig hebben, moeten dat krijgen. Dit lijkt een experiment op kwetsbare burgers te worden, en daar houd ik niet van.”

Net voor de zomer is door de Rotterdamse gemeenteraad een motie aangenomen van de SP waarin wethouder De Jonge 1 januari 2016 als deadline kreeg voor het oplossen van alle problemen.

Bron: NOS